Att göra en teknisk ritning

Innan ni bygger ert pepparkakshus ska ni göra ritningar till era mallar. Ni behöver göra en ritning till varje del på ert hus. Varje sida på huset ska finnas med på ritningen. Rita i en sådan skala  att alla delar får plats på ett A4 -papper. Skala 1:2 kan nog vara lämpligt men beror naturligtvis på hur stort ert/era hus ska vara.

På ritning ska skalan vara utsatt. det vill säga den skala som ni har ritat de olika delarna i.

Alla mått ska skrivas ut i mm. Måtten ska visa den storlek som pepparkakshusdelen ska ha i verkligheten.

Ni ska bestämma vilka mått er bottenplatta ska ha. Storleken på bottenplattan ska vara 600 cm².

Ni ska också göra en situationsplan i skala 1:2 hur huset/husen ska placeras på bottenplattan. Man ska kunna se vilken skala situationsplanen har.

Ni ska beräkna arean på alla delar på ert/ era hus. Detta för att vi sedan ska kunna beräkna hur mycket pepparkaksdeg vi behöver göra.

Försök att lägga till någon mer detalj än bara 4 väggar och tak.

Exempel hur en ritning kan se ut på en del.

ritning

Lycka till med era ritningar.

 

Lärandematris pepparkakshus

 

Lägre ———————————————————————————————————————–    Högre
Från Lgr11

 

Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska modeller.  Eleven gör enkla dokumentationer modeller och ritningar där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord. Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska modeller. Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med modeller och ritningar där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord. Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska modeller.  Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med modeller och ritningar där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
Ritning

( Teknik)

Du har gjort en teknisk ritning där man kan se några av delarna i ert pepparkakshus.

Du har med några mått i mm.

Du har satt ut skala på din ritning, t ex skala 1:2

 

Du har gjort en teknisk ritning där man kan se de flesta av delarna i ert pepparkakshus. Alla mått på dina ritningar är angivna i mm. Du har använt linjal om du använder papper och penna när du gör din ritning. Du har använt en lämplig skala på dina ritningar.

Du har satt ut skala på din ritning samt situationsplan.

Du har gjort ritningar på alla ingående delar i ert pepparkakshus. Alla mått på dina ritningar är utsatta och angivna i mm. . Du har använt linjal om du använder papper och penna när du gör din ritning.

Ritningen till alla delar får plats på ett A4-papper och är gjorda i lämplig skala.

Du har gjort en situationsplan i skala 1:2 som visar hur ert hus/ era hus ska placeras på bottenplattan.

Ritningen ska vara snygg och prydlig. Inga ovidkommande streck eller kladd finns på ritningen.

Du har satt ut skala på din ritning samt situationsplanen. Någon annan skulle kunna göra ett exakt likadant hus utifrån dina ritningar.

 

Huset/husen

( Teknik)

Ni har byggt någon form av pepparkakshus eller ett hus i kraftigt papper. Det har blivit ett hus i kartong eller av pepparkaksdeg där man kan se att hus och ritningar stämmer ganska väl överens. Det har blivit ett hus i pepparkaksdeg som fullt ut överensstämmer med era tankar och era ritningar.

 

Beräkningar

(Ma)

Du har med beräkningar som visar att er bottenplatta är 600 cm2. Du har med tydliga beräkningar som visar att er bottenplatta är 600 cm2. Du har med beräkningar som visar arean på delarna i ert hus. Du har med tydliga beräkningar som visar att er bottenplatta är 600 cm2. Du har med beräkningar som visar arean på alla era delar samt gjort en beräkning av hur mycket deg ni behöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *